რუბრიკები
ოჯახის მკურნალი
სიმაღლეში ზრდის ხელშემწყობი ფაქტორები
სიმაღლეში ზრდის ხელშემწყობი ფაქტორები

ადამიანის სიმაღლეში ზრდას გენეტიკურთან ერთად მრავალი სხვა ფაქტორიც განსაზღვრავს. ესენია გეოგრაფიული გარემო, კლიმატური პირობები, კვების რაციონი, საზოგადოდ, ცხოვრების რეჟიმი და სხვა. ინფექციური დაავადებები, გულის მანკი, ძვლოვანი სისტემის ქრონიკული პათოლოგიები ორგანიზმში სხვადასხვა დარღვევას იწვევს და მრავალ სხვა პროცესთან ერთად სიმაღლეში ზრდასაც აფერხებს. ზრდაზე განსაკუთრებულ გავლენას ახდენს ენდოკრინული ანუ შინაგანი სეკრეციის ჯირკვლების დაავადებები. ბავშვობასა და მოზარდ ასაკში ზრდის ხელშემწყობ ფაქტორებს შორის აღსანიშნავია: რაციონალური კვება, ძილის რეჟიმის დაცვა, ფიზკულტურითა და სპორტით სათანადოდ დატვირთვა.

თავდაპირველად - კვების შესახებ. რაციონში უნდა შედიოდეს ასაკობრივი ნორმის შესაბამისი რაოდენობის ცილები, ცხიმები, ნახშირწყლები და ვიტამინები. ბავშვი და მოზარდი დღეში აუცილებლად 3-4-ჯერ უნდა იკვებებოდნენ. საკვები რაციონი მდიდარი უნდა იყოს უმი ხილითა და ბოსტნეულით. სიმაღლეში ზრდისათვის ამ უკანასკნელის ოდენობა დღეში დაახლოებით 1,5 კგ-ს უნდა შეადგენდეს. ზრდის კარგი სტიმულატორია მარცვლეული. სასარგებლოა რუხი და ქატოს პური, ფაფები, კერძოდ - შვრიისა, ბრინჯისა, ხორბლისა (და არა მანანისა). მოზარდი ორგანიზმისათვის აუცილებელია კალციუმი. როგორც სპეციალისტები აღნიშნავენ, კალციუმი ძვლებში ე. წ. ცილოვან მატრიცაზე ლაგდება. იმისათვის, რომ ეს უკანასკნელი სრულფასოვანი იყოს, ბავშვისა და მოზარდის ორგანიზმმა რეგულარულად უნდა მიიღოს ხორცი, თევზი, ხიზილალა. ბავშვებისა და მოზარდების კვების რაციონში ყოველდღიურად უნდა შედიოდეს კალციუმით მდიდარი საკვები - ხაჭო, ყველი, რძე.  როგორც უკვე აღვნიშნეთ, ხილსა და ბოსტნეულში შემავალი ვიტამინები ძალიან მნიშვნელოვანია სიმაღლეში ზრდისათვის. ბევრი ცილა და ზრდის ვიტამინი A მოიპოვება ყვითელი და წითელი ფერის ხილსა და ბოსტნეულში - სტაფილოში, გოგრაში, პომიდორში, ბულგარულ წიწაკაში, მაყვალში, მოცვსა და მოცხარში. პერიოდულად რეკომენდებულია ვიტამინებისა და მინერალების ამა თუ იმ კომპლექსის მიღებაც. რაც შეეხება ცხიმის უხვად შემცველ და ტკბილ საკვებს, მისი  ჭარბი მიღება აფერხებს სომატოტროპინის (ზრდის ჰორმონის) გამომუშავებას და სიმაღლეში ზრდას. რაციონალური კვებით შესაძლებელია, სიმაღლის 10%-ით მატებას რეალურად და საკმაოდ სწრაფად მივაღწიოთ. ახლა კი - იმის შესახებ, რა აფერხებს სიმაღლეში ზრდას ანუ რას უნდა ერიდოს მოზარდი:

1) ალკოჰოლსა და თამბაქოს;
2) ტკბილ გაზიან სასმელებს, რადგან ისინი შეიცავენ ორგანიზმისთვის მავნებელ ნატრიუმის გლუკონატს;
3) ჩიპსებს, ორცხობილებსა და საღებავების შემცველ სხვადასხვა სასუსნავს, რომლებიც აუარესებენ ღვიძლის მუშაობას და ხელს უშლიან მობილიზებაში ორგანიზმის სხვა სისტემებს.


ძილის რეჟიმი
ძალიან დიდი მნიშვნელობა აქვს ძილის რეჟიმს. ბევრმა შესაძლოა არ იცოდეს, რომ სიმაღლეში ინტენსიური ზრდა სწორედ ღამით, ძილის დროს მიმდინარეობს. როგორც ირკვევა, ღამით, როდესაც ადამიანს სძინავს და მისი ბადურა სინათლით არ ღიზიანდება, ჰიპოფიზი (იგივე ტვინის დანამატი, შინაგანი სეკრეციის ერთ-ერთი ჯირკვალი) განსაკუთრებულად აქტიურდება. გარდა იმისა, რომ ეს უკანასკნელი ასტიმულირებს სხვა შინაგანი სეკრეციის ჯირკვლების ფუნქციას, მისი წინა ნაწილი,  ადენოჰიპოფიზი,  ინტესიურად გამოყოფს სომატოტროპულ ჰორმონს, რომელიც სხეულის ზრდაზე მოქმედებს. ამიტომაც სიმაღლეში ზრდისთვის მეტად მნიშვნელოვანია ძილის რეჟიმის დაცვა - დროულად დაწოლა და მინიმუმ 8 საათი ძილი დღე-ღამის განმავლობაში.


ფიზიკური აქტიურობა
ფიზიკური დატვირთვისა და აქტიურობის გარეშე ყველაზე დაბალანსებული და რაციონალური კვებაც კი ვერ გაზრდის ადამიანს. ეს არაერთი დაკვირვებითა თუ ფაქტითაა

You must have Flash Player installed in order to see this player.
დადასტურებული. ფიზიკური აქტიურობა და სპორტი ასაკობრივი ნორმების ფარგლებში რაციონალური დატვირთვით ხელს უწყობს ძვლების ზრდასა და გამაგრებას. ფიზიკური დატვირთვის წყალობით ორგანიზმში აქტიურდება ნივთიერებათა ცვლის პროცესები, რაც, თავის მხრივ, ზრდის პროცესის პარალელურად ძვლოვანი სისტემის გამაგრება-განმტკიცებასაც განაპირობებს. ძვლების განვითარებაზე განსაკუთრებით კეთილისმყოფელ გავლენას ახდენს დინამიკური და პულსური ხასიათის დატვირთვა, როგორიც მიიღება, მაგალითად, ხტომისა და ცურვის დროს.


ცურვა როგორც ზრდის ხელშემწყობი ფაქტორი
ყველამ იცის, რომ ცურვა აუმჯობესებს სუნთქვას, აფართოებს გულმკერდს, სასარგებლოა გულ-სისხლძარღვთა სისტემისათვის. ცურვის დროს სხეულის ყველა კუნთი მეტ-ნაკლებად გააქტიურებულია, იჭიმება და განიტვირთება ხერხემალი. რეგულარული ცურვა ორგანიზმს ზრდაშიც ეხმარება. სიმაღლეში ზრდისათვის განსაკუთრებით რეკომენდებულია ბრასი - ცურვის სტილი, რომლის დროსაც ზედა და ქვედა კიდურები მაქსიმალურად იჭიმება. საყურადღებოა, რომ სხეულის გაკაჟებისა და სიმაღლეში მატებისათვის ბრასის დეტალების ნატიფად შესრულებას მაინცდამაინც დიდი მნიშვნელობა არ აქვს. მთავარია, ამ სტილით ცურვისას მაქსიმალურად გაჭიმოთ ხელ-ფეხი და შემდეგ მთელი სხეული მოადუნოთ, თუნდაც იტივტივოთ. ამოსუნთქვისას უნდა გაიჭიმოთ, ხოლო ჩასუნთქვისას დაისვენოთ. იმისათვის, რომ რეალური შედეგი მიიღოთ, კვირაში სამჯერ თითო საათი მაინც უნდა იცუროთ.


 

თარიღი : 29-07-2014
ანკა
სიმაღლეში ზრდის კონსულტაციაზე რომელ იპროფესიის ექიმთან უნდა მივიდე?
კომენტარი
კომენტარი, რომელიც შეიცავს უხამსობას, დისკრედიტაციას, შეურაცხყოფას, ძალადობისკენ მოწოდებას,სიძულვილის ენას, კომერციული ხასიათის რეკლამას, წაიშლება საიტის ადმინისტრაციის მიერ.
ბრაილის შრიფტით ჟურნალის დაბეჭდვა "უსინათლოთა კავშირის" მე-3 ფილიალის ხელმძღვანელის ლაშა ცაიშვილის, ჟურნალ "ოჯახის მკურნალის" რედაქციის ინიციატივით და "მედია კომუნიკატორის" ორგანიზებით განხორციელდა.
ალექსანდრია ოსტრემი ექიმი ჰაუსის მადლობელია, რომ დღეს ის ცოცხალია.
მაიოს კლინიკის სპეციალისტები მივიდნენ დასკვნამდე, რომ ბავშვთა ასთმური შეტევის მიზეზი ხშირად მშობელთა მავნე ჩვევა - თამბაქოს მოხმარებაა. ისინი მოუწოდებენ მოზრდილებს, მოარიდონ ბავშვები თამბაქოს კვამლს. მეცნიერებმა გააანალიზეს ამ თემასთან დაკავშირებით ჩატარებული 25 კვლევის შედეგები. აღნიშნულ კვლევებში მონაწილეობდა 430 000-ზე მეტი ბავშვი, რომელთა საშუალო ასაკი 6-7 წელიწადს შეადგენდა.
ამ კატეგორიის სხვა სტატიები
*კოცნისას სახის 29 კუნთი აქტიურდება, რაც კანის დაბერების კონტროლირების საშუალებას იძლევა;

*კოცნისას პარტნიორებს შორის ხდება ნივთიერებათა ცვლა, რაც ორგანიზმის იმუნიტეტს ამაღლებს;
ძილის რეჟიმის სწორად დაგეგმვით, ღამის ცვლის პრობლემას ადვილად გაუმკლავდებით. თუ მთელი ღამის განმავლობაში ფეხზე გიწევთ ყოფნა, ისე გაუკეთეთ კორექცია რეჟიმს, რომ წინასწარ აუცილებლად შეძლოთ გამოძინება. ეს საშუალებას მოგვცემს გავუმკლავდეთ ძილის ნაკლებობით გამოწვეულ უარყოფით შედეგებს.
მზის სხივი ჯანმრთელობის მდგომარეობას აუმჯობესებს. ის იმუნურ Т-უჯრედებს უფრო სწრაფად მოძრაობას აიძულებს, ხოლო იმუნიტეტის რეაქციის სიჩქარე ძალიან მნიშვნელოვანია. ცნობილია, რომ მზის ზემოქმედებით ორგანიზმში D ვიტამინი გამომუშავდება.
მაცივარში პროდუქტების შენახვას თავისი ვადები აქვს. მაგალითად, თევზის შენახვის ვადა 24 საათია. უმი ხორცის ან ფრინველის შენახვა მაქსიმუმ 2-3 დღეს შეიძლება. შებოლილი ორაგული თავისუფლად ძლებს 2 კვირა, სოსისი 3 დღე, ბეკონი 1 კვირა, ლორი 2 დღე.
სადღესასწაულო თუ სხვა სუფრებს, ტრადიციულად, ალკოჰოლურის გარდა გაზიანი სასმელებიც ამშვენებს. ლიმონათის, კოკა-კოლასა და სხვა გაზიანი სასმელების, ისევე, როგორც მინერალური წყლების გარეშე, სუფრა წარმოუდგენელია.
თუ სალათის ფურცლები ინახება ან იყიდება პლასტიკის ჭურჭელში, სჯობს მისი საკვებად გამოყენებისგან თავი შევიკავოთ, რადგანაც ის შეიძლება ბაქტერიული დასნებოვნების წყაროდ იქცეს. ანალიზმა აჩვენა, რომ გაყინული და პლასტიკის ტარაში მოთავსებული სალათის ფურცლები ჯანმრთლობისთვის საშიშია.
13 სექტემბერი 2016
პირველ რიგში მენიუ უნდა გავამდიდროთ მცენარეული საკვებით და რძის პროდუქტებით: პარკოსნები, ბურღულეული, ხილი, ბოსტნეული, მაწონი, კეფირი, რძე.
23 ოქტომბერი 2016
ასაკთან ერთად ადამიანებს სულ უფრო მეტად ერღვევათ ძილის პროცესი. მოხუცებულთა უმრავლესობა, ჩვეულებრივ, უძილობას უჩივის.
ძლიერი ემოციის ან სიბრაზისას არ შეიძლება მძიმე ვარჯიში, რადგანაც ამ დროს შესაძლებელია გულის შეტევაც კი განვითარდეს.
ექიმ-სპეციალისტთა განცხადებით, 7 წლამდე ასაკის ბავშვებს სოკო არ უნდა ვაჭამოთ, უფრო დიდი ასაკის ბავშვებს კი - დიდი სიფრთხილით.
სხეულის ნორმალური მასის შენარჩუნებას არა მხოლოდ გარეგნული იერსახისთვის აქვს დიდი მნიშვნელობა. ის უპირველესად ორგანიზმის ჯანმრთელობის განმსაზღვრელი ფაქტორია.