რუბრიკები
ბავშვის აღზრდა
როგორ განვუვითაროთ ბავშვს დამოუკიდებლობა, რათა თავდაჯერებულ პიროვნებად გაიზარდოს? უპირველეს ყოვლისა, მას უნდა მივანიჭოთ თავისუფლება - რასაკვირველია, ნებადართულის ფარგლებში. პატარა ბავშვსაც კი უნდა ჰქონდეს საშუალება, დამოუკიდებლად შეიცნოს სამყარო - სათამაშოებით, ბგერებით, მოვლენებით. მთავარი კი იმის განცდაა, რა შეუძლია პატარას დედის დაუხმარებლად. ეს მას გულწრფელ აღტაცებას ჰგვრის. მაშ ასე, რა შეიძლება ვასწავლოთ ბავშვს ერთ წლამდე?

მშვიდი ძილი აუცილებელია ბავშვის ზრდა-განვითარებისთვის. ძილის დარღვევა ხშირად ორგანიზმში მიმდინარე პათოლოგიური პროცესის მაუწყებელია, მაგრამ თუ პატარა ჯანმრთელია და არავითარი გადახრა არ აღენიშნება, ძილის დარღვევის მიზეზი მთელი დღის განმავლობაში დაგროვილ შთაბეჭდილებებში უნდა ვეძებოთ. როგორ დავეხმაროთ პატარას პრობლემის დაძლევაში? სწორედ ამის შესახებ გვესაუბრება პედიატრი ქეთევან გავაშელი.

(გაგრძელება. დასაწყისი იხ. “ოჯახის მკურნალი” N21)

განვაგრძობთ საუბარს ხელოვნების უკვდავ ნაწარმოებებთან პატარა ბავშვის ურთიერთობის შესახებ. ვინც ამ თემაზე ჩვენი წინა სტატია წაიკითხა, ალბათ გადაწყვიტა, რომ ბავშვს აუცილებლად უნდა გამოუმუშაოს კლასიკის აღქმის ჩვევა. სამწუხაროდ, ეს ადვილი არ არის. ზოგჯერ მშობელი ხვდება, რომ კლასიკური ხელოვნების ნიმუშები შვილს აუცილებლად უნდა გააცნოს, მაგრამ თავად მას არ უყვარს ეს “უკვდავი კლასიკა”. მაინც როგორ ვეზიაროთ მარად ცოცხალ ხელოვნებას? შევეცდებით, პასუხი გავცეთ ამ რთულ კითხვას.

სკოლიდან დაბრუნებისთანავე ბავშვი კომპიუტერთან ჯდება და საღამომდე არ სცილდება მას. ეს სიტუაცია ალბათ ბევრი მშობლისთვის იქნება ნაცნობი. სტატისტიკის თანახმად, სკოლის მოსწავლეთა უმრავლესობა ნაკლებად მოძრავ ცხოვრების წესს მისდევს. რას უქადის ჰიპოდინამია მათ ჯანმრთელობას? რა ელით მათ მომავალში?

მათემატიკური მოქმედებები საკმაოდ აბსტრაქტულია, ამიტომ პატარა ბავშვებს მათ იშვიათად ასწავლიან. ზოგიერთ ბავშვს ძალიან უჭირს არა მარტო ციფრების დასახელება, არამედ სურათზე მათი პოვნაც. მათ ხშირად ერევათ ერთმანეთში მსგავსი ციფრები - ექვსი და ცხრა, ერთი და შვიდი, სამი და რვა. ეს პატარა ბავშვის აღქმისა და მეხსიერების თავისებურების ბრალია - ის, უპირველეს ყოვლისა, აღიქვამს და იმახსოვრებს იმას, რაც კონკრეტულია, რაც შეიძლება არა მარტო დავინახოთ და გავიგონოთ, არამედ ხელში ავიღოთ, ვუსუნოთ, გავლოკოთ... ამიტომ რაც უფრო პატარაა ბავშვი, მით უფრო მეტი გამომგონებლობა და ფანტაზია სჭირდება პედაგოგს. მათემატიკის ჯადოსნურ სამყაროში პატარა ბავშვის მიპატიჟება სწორედ თამაშით უნდა მოხდეს.

შესაძლოა, პატარა ბავშვს სულაც არ ეხალისებოდეს მუზეუმში, ფილარმონიასა თუ თეატრში წასვლა და ერთადერთი შვება მისთვის ამ დაწესებულების ბუფეტის სტუმრობა იყოს, მაგრამ ხელოვნებასთან ზიარებით მიღებული სიამოვნება მომავალში მისი ცხოვრების განუყოფელ ნაწილად იქცეს. მოდი, გავარკვიოთ, როდის და როგორ ვაზიაროთ მშვენიერებას პატარა ბავშვი.


(გაგრძელება. დასაწყისი იხ. “ოჯახის მკურნალი” #20)

მართალია თუ არა, რომ უნარ-ჩვევები, რომელთა განვითარებასაც ჩვილი ასაკიდანვე შევუწყობთ ხელს, შემდგომ გეომეტრიული პროგრესიით ვითარდება?


განვაგრძობთ აღზრდის პრინციპების ჩამოთვლას.

მართალია თუ არა, რომ უნარ-ჩვევები, რომელთა განვითარებასაც ჩვილი ასაკიდანვე შევუწყობთ ხელს, შემდგომ გეომეტრიული პროგრესიით ვითარდება?

თუ ნიჭისა და უნარ-ჩვევების განვითარებას ჩვილი ასაკიდანვე შევუწყობთ ხელს, მომავალში ისინი მართლაც გეომეტრიული პროგრესიით განვითარდება. ეს თეზისი, რომელიც უკვე აქსიომად იქცა, ცნობილ იაპონელ პედაგოგსა და ბიზნესმენს მასარუ იბუკას ეკუთვნის.

ნაჩვენებია მე-1 გვერ 26 - დან