რუბრიკები
ბავშვის ფსიქოლოგია
სულ რამდენიმე წუთის წინ ბავშვი მხიარულად თამაშობდა, ახლა კი კოპები შეუკრავს და, როგორც ჩანს, ისტერიკის მორიგი სეანსისთვის ემზადება. რა უნდა მას? რატომ იქცევა ასე? როგორ ჩავახშოთ ემოციათა ქარიშხალი?

უნდა ვიცოდეთ, რომ ბავშვისთვის არ არსებობს ცნებები “მერე, ცოტა ხნის შემდეგ, მალე”. მისი სურვილი იმდენად ძლიერია, რომ ვერაფრით გააგებინებთ, რატომ არ შეიძლება სასურველის დაუყოვნებლივ მიღება.

ჩემი შვილი წლინახევრისაა. ბოლო ხანს ძალიან შეიცვალა. უჭირს თანატოლებთან ურთიერთობა. ვამჩნევ თვისებებს, რომლებიც ძალიან მაშფოთებს. როგორ მოვიქცე? იქნებ ეს ბუნებრივია მისი ასაკისთვის?

თქვენი პატარა მალე ორი წლის გახდება? მოემზადეთ - მან უკიდურესი ინდივიდუალიზმის პერიოდში შეაბიჯა. ელოდეთ უამრავ უხერხულობას სხვა ბავშვებთან ურთიერთობისას.

ჩემი გოგონა ჯერ კიდევ ძალიან პატარა იყო, როცა თოჯინის ყიდვის წინ დიდხანს ათვალიერებდა მის სახეს და მეუბნებოდა: “ამ თოჯინას ბოროტი სახე აქვს, ამას კი ჭირვეული...” ის ბევრს ფიქრობს, მე კი ყოველთვის ვერ ვხვდები, რას განიცდის. ცოტა ხნის წინ თეატრალურ სტუდიაში დაიწყო სიარული და ბევრი რამ შეიცვალა. იმიტომ ხომ არა, რომ იქ გრძნობების გამოხატვას ასწავლიან? ვერიკო, 29 წლის

უკანასკნელ წლებში კატასტროფულად იმატა იმ ბავშვების რიცხვმა, რომლებსაც ლაპარაკი არ სურთ. რა ხდება? ჩვენ სულ უფრო ხშირად ვსვამთ ამ კითხვას, პასუხს სხვადასხვა წყაროში ვეძებთ, მაგრამ იშვიათად ვპოულობთ. რატომ არ ლაპარაკობენ ბავშვები, ამაზე მეტყველების განვითარებისა და კორექციის ცენტრ “ლოგომედის” ექიმი ეკა ჭავჭავაძე გვესაუბრება.

ყველა დედის ბუნებრივი სურვილია, შვილთან გულღია დამოკიდებულება ჰქონდეს - მართლაც შესანიშნავია, როცა ბავშვი უდიდეს საიდუმლოსაც კი გიმხელთ და მთელი არსებით გენდობათ! სამწუხაროდ, ცხოვრებას ყველაფერში საკუთარი კორექტივები შეაქვს და თქვენც ყოველთვის ვერ ახერხებთ შვილისთვის მიცემული სიტყვის შესრულებას. მაგალითად, თუ ბავშვი შაბათს ავად გახდა, კვირისთვის დაგეგმილი გასეირნების გადადება მოგიწევთ. გეგმა მაშინაც შეიცვლება, თუ უეცრად მივლინებაში მოგიხდათ წასვლა ან სამსახურში რიგგარეშე დავალება მიიღეთ. გასაკვირი არ არის, რომ პატარა ნაწყენი რჩება და ჰგონია, მოატყუეთ - ის ხომ მთელი კვირა ელოდა ამ დღეს...

შესაძლოა თქვათ, რომ არ არის აუცილებელი, ბავშვმა სასკოლო ასაკამდე იცოდეს ისეთი ცნებების მნიშვნელობა, როგორებიცაა “ზემოთ” და “ქვემოთ”, “მარჯვნივ” და “მარცხნივ”.

თუ ასე გგონიათ, ცდებით. სპეციალისტები აღნიშნავენ, რომ სივრცითი წარმოდგენა ის საფუძველია, რომელსაც ემყარება უმაღლესი ფსიქიკური პროცესები - აზროვნება, წერა, კითხვა, თვლა. თუ გავითვალისწინებთ, რომ სკოლამდელი ასაკის ბავშვის ტვინი საკმაოდ დინამიკურად ვითარდება, მშობელმა მასთან ურთიერთობას შემეცნებითი დატვირთვაც უნდა მისცეს.

ფსიქოლოგიური კვლევების შედეგების თანახმად, რაც უფრო ნაკლებია ასაკობრივი განსხვავება და-ძმებს შორის, მით უფრო ხშირად და ძლიერად ვლინდება ეჭვიანობა.

სამ წლამდე ასაკის ბავშვები აშკარად გამოხატავენ უკმაყოფილებას. ისინი ცდილობენ, გააბრაზონ პატარა, არ აძლევენ დაძინების საშუალებას, ხმაურობენ, როცა ჩვილი ჭამს... ზოგჯერ რეგრესიის ნიშნებსაც ამჟღავნებენ, თითქოს დაუბრუნდნენ ცხოვრების ადრეულ პერიოდს, როცა ჯერ კიდევ არ შეეძლოთ საკუთარი თავის მომსახურება, ჩვილებივით იქცევიან, ითხოვენ საწოვარას, წყლის ბოთლიდან სმას, ცდილობენ, მოირგონ პამპერსი, შესაძლოა, განზრახ ჩაისვარონ კიდეც ან შუა ოთახში მოშარდონ...

ბოლო ხანს მშობლების ერთ-ერთი მთავარი საფიქრალია, როგორ მოსწყვიტონ პატარა ბავშვი კომპიუტერის ეკრანს. სპეციალისტთა რჩევა მათ ნამდვილად არ აღაფრთოვანებს: პატარა ბავშვი კომპიუტერთან საერთოდ არ უნდა დავსვათ! დიახ, საერთოდ.

როგორ იზრდებოდნენ ბავშვები ადრე
მოდი, სავარძელში ჩავსხდეთ და გავიხსენოთ, როგორი იყო თუნდაც ჩვენი ბავშვობა. წლინახევრამდე ბავშვი ან დედას უჭირავს ხელში, ან მანეჟში, იატაკზე, ეტლში, თავის საწოლში ზის. მის გართობას მთელი ოჯახი ცდილობს.

ნაჩვენებია მე-2 გვერ 8 - დან